Sunday, August 16, 2009

H1N1 DAN RAMADHAN 1430H...

SMTB, 17 Ogos 2009, 10.30 pagi

Assalamualaikum wbh, wbt. Salam bertemu kembali setelah menyepi selama berbulan-bulan. Saya agak blog ini ditinggalkan terbiar sejak Februari 2009 yang lalu. Tiada perkembangan dan khabar berita. Saya tak tahu mengapa hal ini boleh terjadi. Kemungkinan besar orang-orang yang diamanahkan untuk meneruskan perkembangan blog ini terlalu sibuk atau ada masalah-masalah lain yang tidak dapat dielakkan. Maka terpinga-pingalah ramai bekas pelajar SMTB di luar sana yang ingin mengetahui tentang hal-hal yang berlaku di sekolah mereka dulu.
Tak apalah, nampaknya kena saya juga yang meneruskan perkembangan blog ni. Saya akan cuba sedaya upaya untuk update, tapi tak boleh janji sangat. Hal pertama nak cerita ialah tentang penularan wabak penyakit bahaya selesema babi ( swine flu, Virus Influenza A, H1N1 ). Bila baca akhbar hari ni, terkejut juga sebab penularan penyakit H1N1 di negara kita sekarang agak tenat dan kritikal. Kalau orang, tenat ni maknanya dah hampir nak mati, doktor dah hampir surrender. Isyyy...bimbang ni. WHO pula keluarkan kenyataan yang lagi mengejutkan...anggaran 5 juta atau 20% penduduk di negara kita boleh dijangkiti wabak ini jika langkah-langkah pengawalan yang serius tidak diambil. Saya genyeh mata berkali-kali kat angka 5 juta tu...aikkk..biar betul WHO!! WHO ni tersilap anggar ni..5 juta tu orang ke babi?? Kalau 5 juta EKOR BABI..oklah itu kita dapat terima. Tapi kalau 5 juta ORANG...ni dah bukan tenat ni..ni dah sangat parah ni. Tapi nampak semua orang relaks..biasa saja. Tapi jika dinisbahkan dengan 62 kematian drp jumlah 3,857 kes, hal ini memang serius. Tuan-tuan bayangkan purata sebanyak 283 kes baru dilaporkan setiap hari. APA NAK JADI NI???? Ini bukan pandangan saya, saya menaip ni dengan kenyataan akhbar di depan saya. Jadi, bukan fakta palsu.
Senario di SM Teknik Besut tidaklah terlalu membimbangkan. Kita telah ambil semua langkah pengawalan sejak awal lagi. Dua minggu lepas, seramai antara 30 - 50 orang pelajar kita menerima kuarantin di Bilik Rawatan. Pemeriksaan pihak Hospital Jertih telah dilakukan setiap hari dan alhamdulillah..tiada seorangpun yang disahkan terkena jangkitan virus. Cuma gejala biasa demam panas dan batuk-batuk. Bilik Operasi Rawatan masih lagi dibuka untuk kes-kes baru dan sehingga catatan ini ditulis, tiada laporan pelajar dimasukkan ke bilik tersebut minggu ini. Hal ini amat menggembirakan kita kerana keadaan masih terkawal sedangkan di luar sana, di beberapa buah sekolah ternama di daerah ini, keadaan membimbangkan. Setakat ini kita telah membuat 5 kali ceramah tentang wabak ini dengan taklimat setiap pagi. Berikut ialah butiran perkembangan pengawalan yang telah kita ambil :
1. Mesyuarat rasmi dari PPD untuk semua PK HEM
2. Ceramah 1 telah dibuat keesokan harinya pada waktu Kokurikulum.
3. Taklimat 1 telah dibuat pada perhimpunan pagi setiap hari
4. Mesyuarat Unit Pengurusan Kesihatan (UPK) untuk merancang dan melaksanakan projek
5. Mesyuarat Unit Pengurusan Kantin (UPK) untuk pengawalan wabak di kantin
6. Mesyuarat dan taklimat untuk pihak pengurusan dan pentadbiran
7. Taklimat untuk semua guru semasa mesyuarat guru
8. Taklimat khas untuk para warden asrama-langkah pengawalan penting
9. Bilik Operasi Rawatan dibuka serta merta. Sebanyak 36 katil disediakan
10. Dua buah bilik operasi di blok R dibuka
11. 35 orang pelajar lelaki demam panas dan, 16 orang pelajar perempuan dikuarantin
12. Biro Pengangkutan bersiap sedia 24 jam untuk operasi kecemasan
13. Operasi setiap hari oleh pihak Hospital Jertih dan Klinik Kesihatan Gong Medan
14. Rabu, 5 Ogos 09, semua pelajar yang dikurung di bilik Operasi Rawatan dibenarkan pulang
15. Bermula minggu kedua Ogos 2009, SM Teknik Besut, tiada kes terbaru yang disyaki.
16. Bilik Operasi Rawatan masih berada di dalam situasi berjaga-jaga sepanjang masa
Semoga ketibaan Ramadhan 1430 H hari sabtu ini mencurahkan rahmat Allah ke atas manusia di bumi ini, amin.

No comments: