Monday, August 24, 2009

RAMADHAN 1430H : APA PENGISIAN ANDA?



Al-Quran...bacalah untuk mendapatkan kekuatan, kekuatan iman, kekuatan akal


Khamis, 20 Ogos 2009.
( peringatan bagi orang yang lupa dan angkuh )


Dewan Besar SMTB riuh rendah dengan suara para pelajar girang kerana akan bercuti seminggu. Mereka diberi 'bekalan' buah kurma oleh para guru untuk dibawa pulang sempena dengan ketibaan RAMADHAN 1430h. Ada juga pelajar yang langsung tidak naik ke pentas untuk mendapatkan buah kurma. Agak-agaknya kalau buah anggur atau strawberi mungkin akan berebut-rebutlah mereka. Inilah sebahagian lagi tanda para pelajar yang jumud dan angkuh, hidup dalam kemewahan dan kejahilan. Agama tak pakai, solat ambil syarat agar tak kena rotan, Quran tolak ke tepi. Ketika sebilangan besar penduduk dunia mati kelaparan ( di Etopia, Uganda, Somalia misalnya) atau sakit kerana tak ada makanan, para pelajar SM Teknik Besut dipanggil berkali-kali naik ke pentas untuk ambil makanan. Dipanggil berkali-kali!!! seolah-olah buah kurma tu bukan makanan..tak berapa sedap, tak standard. Inilah sikap angkuh para pelajar yang tak mengenal untung. Ibu bapa terlalu manjakan anak-anak, cakap saja nak apa, terus dapat. Di sekolah pula, sukar untuk menerima didikan agama yang diberi oleh para guru. Asyik ponteng kelas, sembahyang zohor kena kejar dulu, asar langsung tak turun berjamaah, bila masa nak balik, dia balik. Asrama dah jadi macam rumah mak bapak dia.


Wahai pelajar-pelajar SM Teknik Besut...insaflah. Bukan orang tua saja yang mati..budak-budakpun ada, ramai yang mati, mati sakit H1n1, mati accident motor sampai terkerat dua badan, dan macam-macam lagi. Insaflah, hargai makanan yang diberi. Jangan angkuh dan sombong di bumi Allah. Untuk para pelajar yang bagus, rajin, hormat guru dan ibu bapa, hargai makanan yang diberi, peringatan ini abaikan. Anda golongan yang baik, teruskan perjuangan untuk menjadi insan berguna, beriman dan bertakwa, teruskan perjuangan untuk mendapatkan keputusan terbaik di dalam peperiksaan. Ramadhan yang datang adalah rahmat bagi anda semua. Buat pengisian sebaik mungkin. Anda faham apabila saya kata ramadhan bukan bulan tidur, bukan bulan relaks, bukan bulan isi perut bodo sampai kenyang..kekenyangan, bukan juga bulan lembik tak bermaya macam kain buruk, bukan juga bulan sumpah seranah, merungut itu tak kena ini tak kena, bukan bulan menghabiskan masa sepetang di pasar-pasar ramadhan, macam dah tak ada kerja langsung, belum azan asar dah tercongok melilau tak tentu arah, beli tak seberapa..ondeh2 je dua ringgit.


Ramadhan ialah bulan pengisian amalan terbaik. Ramadhan ialah 'turning point', 'training base' yang cukup baik untuk semua pelajar menilai kembali kekuatan diri. Kalau diri kita lemah, lemah dalam segala segi, Ramadhan ialah penawar. Carilah penawar untuk mengembalikan kekuatan diri dalam bulan Ramadhan. Rasulullah SAW menunjukkan kepada kita betapa kejayaan demi kejayaan boleh dicapai dalam Ramadhan. Kita beroleh kekuatan, kitalah yang terkuat. Sebab itulah apabila ada umat yang lembik tak bermaya, kita rasa tersangat hairan. Mana pergi semua kekuatan yang Rasulullah nyatakan? Rupa-rupanya kekuatan itu hanya untuk orang yang benar-benar berpuasa. Puasa olok-olok, puasa palsu, puasa menyamar, puasa terpaksa, puasa ada niat lain dan pelbagai jenis puasa yang tak ikhlas, tidak diberi kekuatan itu.

Oleh itu, saya menyeru semua pelajar, bukan pelajar SMTB sahaja, untuk semua pelajar yang terbaca catatan ini, carilah rahmat, carilah kekuatan, carilah keredaan, carilah hikmah, carilah hidayah, carilah keistimewaan yang dicurahkan untuk umat Islam, untuk para pelajar Islam, untuk pelajar beriman di dalam Ramadhan ini...saya yakin, benar-benar yakin, jika anda benar-benar berpuasa, anda tawadhuk, anda akan jumpa kekuatan untuk mencapai kemenangan...ALLAHUAKBARRRR!!!!

No comments: