Wednesday, January 28, 2009

ANTARA HIKMAH DAN REALITI : DI MANA RASIONAL?

Salam sejahtera. Bertemu semula di ruangan ini. Mungkin Cikgu Fandi tidak berapa menggemari stail saya mengupdate (ada ke perkataan ini, marah guru BM ni) blog ini. Saya lebih berminat untuk mengupas peristiwa daripada membuat laporan berita. Pada saya, laporan berita ialah laporan peristiwa yang berlaku. Tiada komentar dan pendapat. Hanya laporan kes. Saya lebih suka membuat ulasan dan kupasan. Apapun, tak kisahlah, janji blog ini sentiasa berkembang dan updated selalu..sorry Cikgu Fandi. Nanti bila line bloggers kita yang dua orang tu dah clear, mungkin depa ada stail lain pulak.

Terpanggil saya untuk membuat sedikit ulasan tentang beberapa kes disiplin yang berlaku dalam masa sebulan ini. Adalah satu dua kes yang menarik. Paling hebat ialah kes pelajar 'melawan' guru. Saya dah bincang dengan cikgu Fandi tentang status kes ini. Saya pun takut juga nak buat kupasan. Tapi Cikgu Fandi bagi green light.."ok, tak apa, demo boleh ulas asal membina. Jangan ada niat yang tak baik, kalau niat kita baik, Allah tolong kita, insyaAllah". "Cikgu nak tapis ke dulu sebelum publish?"..."..alaa, tak apa, taip je dulu, nanti kalau panas..kita editlah.." itu jawapan Cikgu Fandi. Memang dia jenis orang confident. Saya masih ingat lagi semasa dia pegang KGD, beberapa minggu sebelum sekolah bercuti tahun lepas, dia dengan confident buat 'Operasi Lalang' di blok-blok asrama. Dia bukan lone ranger, ramai juga pengikut setianya. Dia jenis tak kisah, kalau ada yang nak membantu, dipersilakan, kalau tak ada, dia seorangpun dia akan buat. Sayapun pernah tolong dia. Bukan apa, kesian tenguk..terhegeh-hegeh turun tangga naik tangga. Tapi objektifnya tercapai. Adalah sikit perkembangan positif di asrama.

Kita kembali semula pada kes tadi. Peristiwa tersebut berlaku pada hari-hari terakhir minggu kedua semasa program reorientation. Kes ini betul-betul mencacatkan program tersebut. Kesian kaunselor-kaunselor kita. Bertungkus-lumus mereka mengatur segala perancangan dan jadual tapi akibat kes ini ramai yang membuat persepsi bahawa reorientation pelajar2 tingkatan 5..GAGAL! Begitu mudah manusia membuat penilaian. Bagi saya, gagal atau berjayanya sesuatu program bukan terletak pada individu-individu tertentu. Kurang bijaklah kita kalau terus membuat penilaian mcm tu. Disebabkan seekor kerbau yang membawa lumpur...

Saya tidak berada di lapangan ketika itu. Saya tidak betul-betul mengetahui perkara sebenar yang berlaku. Cikgu kitapun tak ramai yang tenguk. Untuk membuat kupasan kes ini, saya telah membuat sedikit tinjauan dan penyelidikan ringkas. Tinjauan saya mestilah dengan cara mengumpul data daripada orang-orang yang terlibat secara langsung ataupun tak langsung. Saya tanya guru-guru yang melihat. Saya berbual dengan pelajar yang ada di lapangan pada masa itu. Target kes (orang-orang terlibat) saya jauhi. Mengapa? Sebabnya takut bias. Boleh saja saya bertanya terus kepada yang empunya diri. Tapi saya tak suka cara itu. Saya lebih suka melihat daripada sudut pandangan orang ketiga. Ok..panjang sangat intro saya ni. Jenuh orang membaca. Kalau Cikgu Fandi, dia akan baca sekerat saja intro ni.."what's the point bro??..apa yang demo nak highlight ni?" mesti itu yang terkeluar drp mulut dia..saya dah kena dulu.

Formula kes sangat mudah. Pelajar cari pasal. Pelajarlah dulu yang cari pasal. Selalunya macam itulah. Penyebab pertama mesti pelajar. Pelajarlah yang mencipta kes. Ok, kalau ikut fatwa puak2 filosuf zaman dahulu kala..orang yang mula-mula cari pasal dan buat kes, orang itulah yang bersalah. Filosuf kata, mana pokok nak goyang kalau bukan kerana angin yang bertiup? Mustahil pokok sendiri-sendiri goyang..hehe teringat kat Samy Velu...Tapi, yang aneh bin ajaibnya, sehingga penghujung kes, kelihatan gurulah yang bersalah...

Guru tersebut memberhentikan keretanya atas dasar 'SEMUA GURU IALAH GURU DISIPLIN'..dan memenag diapun sebenarnya guru MTD!! Berhentikan kereta dan suruh/minta pelajar ke surau untuk siap sedia semayang Zohor. Mengikut keterangan daripada pengawal keselamatan, guru tersebut menyuruh dengan baik. Sekali. Dua kali, suara guru agak kuat..tiga kali suruh dan bila guru tersebut mula buka pintu kereta nak turun, barulah pelajar mula bergerak. Pelajar HANYA mula bergerak bila cikgu turun kereta. Agaknya kalau sekali suruh pelajar dah mula bergerak dan dengar kata, tak adalah kes!! Tapi itulah pelajar-pelajar kita. Cikgu-cikgu fahamlah kan..

Pengawal Keselamatan yang melihat memberitahu saya secara jujur. Guru mula membuka suara dengan lantang meminta semua pelajar yang berada di Minda dan bawah pokok bergerak ke surau. Sebelum itu, mengikut pengawal, sudah ada pengumuman yang meminta semua pelajar ke surau. Pelajar hanya akan dibenarkan balik selepas semayang Zohor berjamaah di surau. Maksudnya, pelajar yang berada di Minda telah ingkar perintah awal-awal lagi. Mereka terdiri drp golongan pelajar bermotosikal ke sekolah. Cikgu Fandi sangat arif dengan perangai golongan ini. Dan golongan inilah yang selalunya mencipta masalah terutama nak balik awal. Kadang-kala mereka mengeluarkan kata-kata kesat kepada pengawal keselamatan bila pintu pagar motor tidak dibuka. Walau bagaimanapun, pada ketika kes berlaku, kebanyakan pelajar menurut arahan guru tersebut, kecuali beberapa orang dan termasuk dalam golongan itu, suspek kes ini. Mengikut keterangan pengawal keselamatan, suspek kata, "nak semayang apa masa ni, baru pukul 1". Mengikut Kaunselor, memang program diberhenti lebih awal seperti di dalam jadual bagi persiapan untuk tazkirah cikgu Zaki sebelum zohor.

Pelajar tersebut telah dipanggil oleh guru. Pelajar datang atau guru pergi ke tempat pelajar, hal ini samar2. Ok, apa yang berlaku mengikut beberapa saksi selepas itu ialah pergaduhan antara pelajar dengan guru...bersambung

No comments: