Sunday, January 25, 2009

BLOGER TERSOHOR...secebis kisah

Assalamualaikum wbh, wbt.
Saya ialah guru yang diberi tugas untuk mengemaskini blog disiplin ini dan telah menerima mandat dari masterblog ini untuk melaksanakan tugas ini serta-merta. Saya dimaklumkan bahawa terdapat satu unit baru dalam struktur organisasi MTD iaitu BIRO PENERBITAN DAN ICT. Di dalam mesyuarat pertama MTD, majlis telah sebulat suara menyerahkan blog ini kepada dua orang guru untuk menguruskannya. Walau bagaimanapun, PK HEM telah menyerahkan tugas ini kepada saya sebelum dua orang guru tersebut dapat menjalankan tugas mereka secara rasmi. Walaupun saya bukan guru disiplin, maksud saya bukan ahli majlis MTD, saya melihat terdapat beberapa perubahan yang baik dari segi struktur organisasi MTD. MTD kelihatan semakin teguh dengan beberapa perubahan struktur. Pertamanya, saya tidak terfikir akan terdapat blog disiplin seperti ini apatah lagi dengan penubuhan Biro Penerbitan dan ICT. Ini memang suatu perkembangan yang cukup memberangsangkan! Saya telah berbincang dengan Cikgu Fandi, pengendali asal blog ini dan beliau telah menyerahkan tugas mengendalikan blog ini kepada saya buat sementara waktu. Tugas ini memang sangat mencabar. Saya perlu mengemaskini blog disiplin ini setiap masa dan perlu menjadikannya sebagai medan perkembangan dan perbincangan disiplin yang positif dan sihat. Apa yang saya dapat perhatikan, ramai yang masih belum tahu akan kewujudan blog ini, baik guru mahupun pelajar. Jadi, tugas pertama saya ialah mempromosikan blog disiplin ini kepada warga SMTB.

Untuk mempromosi blog seperti ni bukanlah susah, saya hanya perlu menguar-uarkan kepada para pelajar dan guru. Atau mungkin boleh mengumumkan semasa asembly atau masukkan berita ini ke dalam buletin sekolah. Saya kira sedikit masa lagi blog ini akan dikunjungi ramai. Apa yang saya bimbangkan ialah kemungkinan blog ini menjadi medan maki hamun atau medan luahan perasaan secara negatif oleh pengunjung2 blog yang tidak bertanggungjawab. Saya berbincang dengan Cikgu Fandi hal ini tetapi beliau tidak menampakkan sedikitpun kerisauan. "Kita bina blog ini dengan niat yang baik, kita positif dulu, kalau ada masalah, kita atasi bersama", itu kata-kata ringkas Cikgu Fandi sebelum dia meninggalkan saya. Memang dia sangat sibuk semenjak memegang jawatan PK HEM ini. Saya faham dia seorang yang praktikal dan opstimistik tetapi membiarkan saya seperti ini dengan tugasan mengendalikan blog disiplin ini memang sesuatu yang sangat mencabar...teruk saya sekali ni. Saya mendiamkan diri selama seminggu. Nasib baik saya tidak terserempak dengan Cikgu Fandi. Mesti dia akan tanya tentang blog ni. Apa saya nak jawab? Satu perkarapun saya tak tulis lagi sedangkan telah banyak persitiwa berlaku. Tapi semalam, sabtu, saya terserempak dengan beliau secara tak sengaja. Dia macam biasa, serius dan masam. Belumpun sempat saya membuka mulut, dia telah menyelitkan secebis kertas ke dalam poket saya. Sebelum saya dapat melihat isi kandungan kertas tersebut, Cikgu Fandi telah lesap dan hilang...

Tercengang saya bila membaca isi kertas tersebut...'JUMPA HALIM DAN HAZIMI...BLOGER TERSOHOR'

No comments: