Wednesday, September 16, 2009

KHAMIS 17 SEPT 2009 - CUTI BAGI SMTB.

16 SEPT 2009 / 26 Ramadhan 1430H

Esok Khamis, 17 Sept 2009 telah diisytiharkan sebagai hari cuti bagi SMTB. Tuan Pengetua telah mengumumkan cuti pada hari Khamis sebagai pilihan bagi mana-mana sekolah yang hendak berbuat demikian. Para pelajar dan guru telah menyambut pengumuman ini dengan suasana yang meriah. Para pelajar terlalu gembira kerana dapat balik awal menemui keluarga masing-masing. Begitu juga dengan segelintir guru yang tinggal jauh bolehlah mengambil kesempatan untuk merancang perjalanan lebih awal. Dengan suasana sambutan hari raya tahun ini yang berkemungkinan jatuh pada hari Ahad, 20 september 2009, pengumuman cuti pada hari Khamis telah melegakan banyak pihak.

Pagi ini, PK HEM macam biasa telah mengendalikan majlis perhimpunan pagi setiap hari. Di dalam Ramadhan ni, dia akan bergegas untuk sampai tepat jam 7.30 pagi. perhimpunan hanya akan bermula bila PK HEM sampai. Inilah kerenah dan sikap para pelajar SMTB. menjadi-jadi dalam bulan puasa ini. Mereka turun awal dari blok2 asrama tetapi tidak terus ke tempat perhimpunan tetapi mengambil kesempatan untuk relaks2 di surau atau di bawah2 pokok. PK HEM akan membuat penegasan setiap hari akan perangai para pelajar yang tak mahu berubah. Kes-kes disiplin bulan Ramadhan macam biasa sentiasa ada, kalau nak kurangkan beberapa peratus sahaja. Tidaklah turun mendadak seperti yang dijangka.
Pagi ni kelihatan PK HEM memberi banyak nasihat kepada semua pelajar terutama para pelajar yang tinggal di luar asrama dan datang ke sekolah dengan menunggang motosikal. Beliau juga turut mengingatkan para pelajar agar lebih berhati-hati atau memberi perhatian yang serius terhadap aspek keselamatan di jalan raya. Akhirnya, PK HEM telah memberi suntikan motivasi kepada para pelajar tingkatan 5 seperti biasa, beliau akan memberi semangat agar pelajar tidak meniru, menjawab soalan dengan baik dan berkesan. Para pelajar tingkatan 5 aliran teknikal hari ini masih lagi ada dua subjek yang belum habis, iaitu kertas Lukisan Kejuruteraan dan Kimia.

No comments: