Saturday, September 5, 2009

Pembuat Maksiat Mencemarkan Kesucian Ramadhan AlMubarak...

8 Ogos 2009 / 16 Ramadhan 1430 H

Perhimpunan pagi Ahad dibatalkan dan digantikan dengan perhimpunan pagi biasa. Hari ini cuaca ok dan ceria. Para pelajar macam biasa agak kurang bermaya. Mungkin ada di antara mereka yang terlepas sahur. Hari ini masuk hari ketiga para pelajar SPM menduduki Peperiksaan Percubaan. Mereka bertungkus-lumus memerah otak untuk menjawab soalan-soalan mata pelajaran Pendidikan Islam.
Semalam tepat jam 6.15 petang, sekumpulan pelajar telah ditangkap oleh PK HEM kerana duduk berdua-duaan (couple). Terdapat 9 pasangan yang ditangkap dan mereka menggunakan alasan belajar sebagai alasan membela diri. Perbuatan anti moral ini jelas telah memusnahkan reputasi penghuni asrama sebagai warak dan tawadhuk pada musim puasa ini. Perbuatan mereka yang tidak langsung menghiraukan teguran para guru dan pengawal keselamatan telah menyebabkan segelintir pelajar membuat aduan terus kepada PK HEM. Menurut satu sumber yang sahih, setelah 10 minit aduan telefon dibuat, PK HEM datang ibarat seekor helang yang menjunam terus kepada mangsanya. Ternyata, 9 pasangan kekasih berjaya diberkas oleh beliau. Para pelajar telah menggunakan bangunan teknik paras bawah untuk bertemu dan berjumpa pasangan masing-masing. Apa yang menghairankan kita ialah, ketiadaan rasa malu pada masyarakat sekeliling, dan yang paling menyedihkan..perbuatan itu dibuat dalam bulan Ramadhan Al-Mubarak, dekat dengan masa untuk berbuka. Sesetengah pasangan menunjukkan rasa malu apabila ditangkap manakala ada juga yang langsung tidak menunjukkan keinsafan, dengan muka yang bongkak dan sombong seolah-olah mendabik dada.." Tangkaplah, aku tak takut..apa yang HEM boleh buat??"
Tahun lepas saja HEM menghantar 5 pasangan kekasih yang sedang merendek dan merindik ke Pejabat Agama Kampung Raja pada musim peperiksaan SPM. Ibu bapa telah dipanggil dan telah menerima nasihat khusus daripada pengawai-pegawai agama dan pencegah maksiat. Alangkah malunya para ibu bapa akibat perbuatan anak-anak mereka. Anak-anak langsung tidak menjaga air muka ibu bapa masing-masing. Setelah dipanggil dan menerima nasihat, adakah mereka akan insaf dan bertaubat? Tidak tuan-tuan...mereka meneruskan kegiatan mereka sehingga Allah SWT memberi pengajaran kepada mereka. Pasangan-pasangan kekasih itu telah terlibat dengan satu kemalangan jalanraya yang agak teruk juga. Nasib baik nyawa mereka masih panjang, pintu taubat masih terbuka. Tahun ini nampaknya kegiatan golongan pelajar pembuat maksiat ini dirancang lebih awal..seawal bulan Ogos. Nampaknya PK HEM dan guru-guru disiplin serta warden-warden asrama kena bekerja lebih keras lagi. Mereka bukanlah golongan yang boleh diajar atau boleh menerima nasihat. Nasihat dan peringatan hanya seperti mencurahkan air ke daun keladi...tiada berbekas sedikit pun. Tindakan paling tepat ialah menyerahkan mereka kepada pegawai agama daerah dan ibu bapa mereka dipanggil untuk diambil keterangan.

No comments: