Sunday, November 9, 2008

PERHIMPUNAN PAGI; WAJIB MULAI SESI 2009


Ahad, 2 November 2008

Mulai sesi pengajian 2009/2010, Sekolah Menengah Teknik Besut akan mewajibkan perhimpunan pagi setiap hari dari 7.25 - 7.40 bagi seluruh pelajar tingkatan 4 dan 5 aliran teknikal, vokasional dan SKM. Oleh hal yang demikian, semua pelajar dikehendaki berada di tapak perhimpunan pagi iaitu di kawasan gelanggang bola tampar sebelum 7.25 pagi. Latihan untuk perhimpunan ini telah dimulai oleh para pelajar tingkatan 5 sejak sebulan yang lalu. Mereka dikehendaki berhimpun setiap pagi untuk acara nyanyian lagu Negaraku, taklimat guru, ikrar pelajar dan doa sebelum dibenarkan masuk ke dalam kelas 10 minit kemudian.
Dua minggu yang lepas, para pelajar tingkatan 4 juga telah diarahkan berhimpun secara rasmi di kawasan yang sama. Keadaan terkawal dan terdapat segelintir pelajar yang masih lagi tidak dapat menyesuaikan diri untuk hadir tepat pada waktunya. Walau bagaimanapun, keadaan ini akan menjadi bertambah baik apabila sesi persekolahan bermula tahun depan.
Sebelum ini, perhimpunan pelajar hanya dilaksanakan pada pagi Ahad yang dikenali sebagai Majlis Perhimpunan Mingguan dari jam 7.40 hingga 8.40 pagi. Pihak MTD mengambil keputusan untuk mengadakan perhimpunan setiap pagi bagi mengatasi banyak perkara iaitu pendisiplinan waktu sampai awal ke sekolah, ketertiban dan penghormatan ketika bacaan doa, mengelak pelajar dari berfoya-foya tak tentu hala, bimbingan dan nasihat setiap hari dan pengurusan diri pelajar secara keseluruhan.

No comments: